http://xn--rter-uoa.dk/dk/aerter-og-sundhed/2

"Ærter og Sundhed"

Logo.png

PETER SKOV

REFSVINDINGE

Ærter og Sundhed

Billede af sunde ærter

Ærter er en god kilde til jern, C-vitamin, kostfibre og A-vitamin. Der ud over er ærter en af de madvarer, som har et højt indhold af protein.

Jern bruges bl.a. i de røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt til alle cellerne i vore kroppe.

C-vitamin er med til at hjælpe med optagelsen af jern og er en vigtig antioxidant. Antioxidanter modvirker skader i cellerne, som kan føre til alvorlige sygdomme, bl.a. kræft.

Kostfibre giver mæthed og en sund bakterieflora i tyktarmen. Desuden er kostfibre med til at sænke mængden af det skadelige cholesterol (LDL) i blodet. På den måde forebygges hjerte-kar-sygdommene. Også kræft i tyktarmen kan forebygges ved at spise flere kostfibre.

A-vitamin er vigtigt for vores øjne. Mangel på A-vitamin giver bl.a. natteblindhed og nedsat mostandskraft med bakterier.

 
 
 
 

Fire grunde til at grovæde ærter

De kan forebygge kræft, nedsætte risikoen for Type 2-diabetes, forebygge knogleskørhed og slet ret og ret få dig til at leve længere.

Læs hele historien

 
 

8 sunde grunde til at spise Ærter

Sommerens bedste snack er ærter, som er fuld af vitaminer, proteiner, fibre og antioxidanter. Til gengæld er de fedt- og kaloriefattige.

Læs hele historien

Rå, grønne ærter

Næringsindhold per 100 g (3.5 oz)

Energi 70 kcal / 292 kJ    
Kulhydrater 12.9 g Fedt 0.7 g
- heraf fibre 5.9 g Protein 5.9 g

Mineraler

Vitaminer

Energi 70 kcal / 292 kJ    
Kulhydrater 12.9 g Fedt 0.7 g
- heraf fibre 5.9 g Protein 5.9 g
A-Vitamin 18.2 RE Calcium 30 mg
- heraf β-caroten 218 μg Jern 1.8 mg
K-vitamin 70 μg Nikkel 25.6 μg
Thiamin (Vit. B1) 0.3 mg Magnesium 28 mg
Riboflavin (Vit. B2) 0.1 mg Fosfor 130 mg
Niacin (Vit. B3) 2.98 mg Kalium 300 mg
Pantothensyre (B5) 0.75 mg Zink 0.75 mg
B6-Vitamin 0.16 mg Jod 0.15 μg
Folat (Vit. B9) 25 μg Mangan 0.38 mg
C-Vitamin 43 mg Chrom 1.4 μg
    Selen 1.02 μg